چاپ     ارسال به دوست

آئین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از برترین های پژوهشگاه برگزار شد.

 

آئین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از برترین های پژوهشگاه در هفته پژوهش و فناوری روز سه شنبه 1402/9/21 با حضور ریاست محترم پژوهشگاه، اعضای محترم هیأت علمی، دانشجویان عزیز و کارشناسان گرامی در مرکز همایشهای حکمت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی در این مراسم که با سخنان ریاست محترم پژوهشگاه ، معاون محترم پژوهشی و مدیر ارجمند ارتباط با صنعت آغاز گردید، دکتر احمد شعبانی ریاست عالی پژوهشگاه با تبریک هفته پژوهش و فناوری و قدردانی از تلاشهای شایسته و مضاعف خانواده بزرگ پژوهشگاه ابراز امیدواری نمود تا انشالله با تلاش های بی وقفه همکاران اهداف عالیه پژوهشگاه محقق گردد.

در این آئین گرامیداشت دکتر علی اصغر محمدی معاون پژوهش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه با ارائه گزارش مبسوطی از عملکرد و برنامه های آتی این معاونت، ضمن خیر مقدم به حاضرین و میهمانان گرامی و قدردانی از زحمات معاونین محترم پژوهشی در طی سال های 1377 تا 1399 به ترتیب آقایان: دکتر نجفی، دکتر دارابی، دکتر تبارحیدر، دکتر مرتهب و دکتر مجتهدی با اشاره به اینکه امروزه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید به سمت دانشگاه ها و پژوهشگا های نسل چهارم و پنجم گام بردارند ، اظهار داشت: برنامه ریزی جهت رسیدن به این جایگاه جزء اهداف و اولویت برنامه های سال آینده پژوهشگاه می باشد و پژوهشگاه در چند سال اخیر برنامه ریزی جهت انجام پروژه های صنعتی را به خوبی انجام داده است و به میزان دستاورد های اعضای هیات علمی و تبدیل آن به پروژهای صنعتی، آمار رشد تبدیل علم به ثروت و رفع مشکل صنعت اشاره نمودند.

 ایشان با اشاره به دستاورد های پژوهشگاه و بررسی آمار دستاوردهای ده ساله پژوهشگاه بیان کرد این آمار نشان می دهد که با کاهش اختصاص دانشجوی تحصیلات تکمیلی به پژوهشگاه علی رغم افزایش چند برابری گرنت و بودجه پژوهشی متاسفانه دستاوردهای پژوهشی رشد مطلوبی را به همراه نداشته است، افزودند که دستاورد های چهار پژوهشگاه دیگر نیز مورد مقایسه قرار گرفته است که آنها هم مشابه پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران هستند.


دکتر محمدی افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه ها علاوه بر کارهای بنیادی و ارائه مقاله در پروژهای صنعتی اساتید نیز همکاری دارند و از این رو پس از دانش آموختگی جذب صنایع مربوطه شده و بیش از 95 درصد دانش آموحتگان پژوهشگاه ها در رشته خود مشغول به خدمت می باشند، لذا جذب بیشتر دانشجو در پژوهشگاه ها باید مورد توجه مسئولان محترم قرار گیرد، اظهار داشتند در این راستا پذیرش دانشجو در چندین جلسه معاونین پژوهشی و فناوری وزارت علوم و همچنین مجمع روسای پژوهشگاه ها مورد بحث و بررسی قرارگرفته است و خوشبختانه با حمایت مقام عالی وزارت و معاون محترم پژوهشی وزارت عتف قول های مساعدی جهت افزایش تعداد دانشجو برای سال آینده داده شده است.

همچنین دکتر محمدی گزارشی از تعداد تفاهم نامه ها با صنایع و سازمان ها و  تعداد قرار داهای منعقد شده با آنها از موارد دیگری بود که ارائه نمودند.

معاون محترم پژوهش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه در ادامه سخنانش ضمن گزارشی به مراحل انتخاب پژوهشگر برتر ، فناور برتر، کارشناس برتر و دانشجوی نمونه پژوهشگاه اشاره نمودند و افزودند که در این آئین از 11 عضو هیات علمی که در راستای تبدیل علم به ثروت با انجام طرح های برون سازمانی گامی موثر  برداشته اند، تجلیل می شود و همینطور از شرکت دانش بنیان برتر مستقر در مرکز رشد پژوهشگاه نیز قدردانی خواهد شد.

خانم دکتر مهسا باغبان صالحی مدیر محترم دفتر ارتباط با صنعت پژوهشگاه هم با ارائه گزارشی مبسوط ابراز امیدواری کردند تا با حمایت های هر چه بیشتر وزارت متبوع و تلاشهای بی وقفه اعضای محترم هیأت علمی جایگاه پژوهشگاه در کشور بر اساس آمار و اطلاعات وزارت عتف و همچنین فضاهای موجود در کشور با پتانسیل بالا و اخذ حمایت های دانشجویی و پروژه های پژوهشی و فناورانه ارتقاء یابد.



دکتر شعبانی در مقدمه فرمایشات خود از تلاشهای بی وقفه استاد عالیقدر جناب آقای دکتر سید محمد بلورچیان مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران صمیمانه قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد تا انشالله آئین تجلیل از این شخصیت برجسته علمی اجرائی، این ابرمرد عرصه علمی کشور در آینده نزدیک برگزار گردد.

رئیس محترم پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران با برشمردن ویژگیهای صنایع شیمیایی بعنوان صنعت بزرگ جهانی اظهار داشت:صنایع شیمیایی دومین صنعت بزرگ جهانی است که با شیب بسیار تند در حال رشد می باشد. تجارت جهانی مواد شیمیایی بدون احتساب مواد دارویی در سال 2017 میلادی 3.47 تریلیون یورو بوده و پیش بینی می شود درسال 2030 به 6.6 تریلیون دلار افزایش یابد( تقریبا افزایش دو برابر طی یک دهه). در همین راستا تجارت جهانی دارو از 0.39 تریلیون دلار در سال 2001 به بالغ بر 1.27 تریلیون دلار آمریکا در سال 2020  افزایش یافته است(افزایش بیش از سه برابر طی یک دهه). در حال حاضر صنایع شیمیایی بالغ بر 10 درصد تولید ناخالص ملی جهان را به خود اختصاص می دهد.

دکتر شعبانی افزوده یکی از شاخصها و نشانگرهای مهم قدرت نرم میزان و سهم تولید ناخالص ملی هر کشور از تولید ناخالص ملی جهانی است. سهم کشورهای آمریکا و چین از تولید ناخالص ملی جهانی دو رقمی(به ترتیب 24 و 16 درصد)، کشورهای ژاپن(6)، آلمان(5)، انگلیس(3)، فرانسه(3)، هند(3)، کانادا(2)، روسیه(2) و  کره جنوبی(2) تک رقمی  و سهم کشورهای ترکیه، عربستان، ایران و پاکستان( به ترتیب 0.9، 0.8، 0.5 و 0.4 درصد) کمتر از یک درصد می باشد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به امتیازات فراوان ایران در صنایع شیمیایی-پتروشیمیایی از قبیل داشتن نیروی انسانی متخصص در حوزهای صنایع شیمیایی، در دسترس و فراوانی خوراک فرایندها  فرایندهای پتروشیمیایی(گاز و نفت در صنایع پتروشیمی)، وسعت سرزمینی که لازمة صنایع ماهیتاً عظیم پتروشیمی است، همچنین دسترسی به آب‌های آزاد و کشتیرانی، انتظارتولید ناخالص ملی ایران با بهره گیری از این مزیت مطلق کشور، حداقل به میزان سهم جمیتی از جهان، به طوریکه مقدار نیم درصد کنونی به یک درصد افزایش یابد.



رئیس پژوهشگاه همچنین اظهار داشت: انتظار می رود در صنایع پتروشیمی به جای احداث واحدهای پتروشیمیایی با فرایندهای "تولید پرحجم-انرژی پر مصرف -فراورده کم بها"، همانند کشور آلمان به سمت فرایندهای"تولید کم حجم، انرژی کم مصرف-با ارزش افزوده بالا " که صرف جویی در مصرف انرژی، خوراک( نفت و گاز)  را بدنبال دارد و منجر به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاست- زنجیره ارزش-سرمایه گذاری شود، و به عبارتی فراورده های شیمیایی واحد های پتروشیمیایی در تولید مواد اولیه و میانی فراورده های دارویی استفاده شود. لازمه افزایش تولید ناخالص ملی ضرورت همگرایی و مشارکت فعال وزارت نفت، وزارت صمت و وزارتین آموزش عالی طی یک برنامه راهبردی و استراتژیک در افزایش بهره وری در صنایع شیمیایی،  و خودکفایی در تامین مواد اولیه دارویی است.

دکتر شعبانی در پایان سخنان خود ضمن تبریک به برترین های پژوهشگاه، با اعطای لوح سپاس و هدیه ای از زحمات، خدمات و تلاشهای ارزشمند علمی آنان در سال 1402 به ترتیب از دکتر نجم الدین عزیزی استاد تمام پژوهشکده فناوری های نوین به عنوان پژوهشگر برتر، خانم دکتر مهسا باغبان صالحی عضو هیأت علمی پژوهشکده مهندسی نفت به عنوان فناور برتر، آقایان امیرعباس ذکریا و امیررضا شریفی به عنوان دانشجویان نمونه مقطع دکترای شیمی و خانم ها مینا عبدی زاده و مرضیه افشین به عنوان کارشناسان برتر پژوهشی آزمایشگاه مرکزی پژوهشگاه و همچنین دکتر محمود طبیب پور به عنوان شرکت دانش بنیان برتر طبیب شیمی قدردانی کرد و برای آنان توفیقات الهی مسألت نمود.




همچنین دکتر شعبانی ریاست محترم پژوهشگاه در بخش دوم این آئین با اعطای لوح سپاس و هدیه ای از زحمات و تلاشهای ارزنده علمی 11 نفر از اعضای محترم هیأت علمی "شایسته تقدیر" که در بازه زمانی یک ساله اخیر دارای طرح خاتمه یافته در زمینه ارتباط صنعت و جامعه از جناب آقای دکتر حسین رضا دارابی، جناب آقای دکتر محمد غفارزاده، جناب آقای دکتر مجتبی میرزایی، جناب آقای دکتر  هانی صیاحی، جناب آقای دکتر حمید رضا مرتهب، سرکار خانم دکتر زینب موسوی موحدی، سرکار خانم دکتر مریم افشارپور، سرکار خانم دکتر الهه پور عبدالله، سرکار خانم دکتر مهسا باغبان صالحی، جناب آقای دکتر سلمان طاهری و جناب آقای دکتر علی اصغر محمدی صمیمانه قدردانی کرد.



 

شنبه ٢٥ آذر ١٤٠٢ / شماره : ٤٨٣ /  تعداد نمایش :344